måndag 2 juni 2014

Bokrecension - Coolt med ADHD

Text av Malin Roca Ahlgren och Susanne Israelsson Stenberg
Omslag + bilder i boken av Carl-Marcus Ramstedt
Kikkuli Förlag

”Coolt med ADHD” handlar om Alice, tio år.
Boken riktar sig till barn i åldern 9-12 år, men även till föräldrar, lärare, och kompisar. Författarna arbetar som lärare, en av dem arbetar framförallt med barn med funktionsnedsättningar, och deras syfte med boken är att öka förståelsen för diagnosen ADHD.

Vi får följa Alice under ett par dagar i hennes liv, vara med hemma hos Alice och hennes mamma, se hur hon har det i skolan med klasskamrater och lärare, följa med på besök till BUP och vara med om när hon får veta att hon har fått diagnosen ADHD. Det är inte lätt för Alice, men tack vare diagnosen och kontakten med BUP får Alice mamma, lärare och klasskamrater veta hur de kan underlätta för Alice så att livet fungerar bättre.
Vi får också följa med i Alice tankevärld, och känslovärld. Så här kan det vara för Alice; ”Hon försöker verkligen titta på siffrorna, försöker att inte lyssna på all de där små ljuden som ingen annan hör. I hennes huvud är volymen mycket högre än hos alla andra. Det vet hon. För ingen annan hör nåt. De sitter ju oberörda. Som robotar. Hon kan inte vara som dem, även om hon vill. Och hon vill inte att fröken ska bli arg hela tiden.”
Språket är enkelt men rikt på bilder och känslor, och med ganska mycket dialog, som visar hur Alice kontakt med andra kan se ut.
Bilderna beskriver framförallt hur Alice känner sig, och hur det ser ut runt omkring henne. Omslaget visar Alice som sitter och lyssnar på musik, samtidigt som hon skissar och skriver i en anteckningsbok. Runt omkring ligger böcker och kläder utspridda, en halväten macka och lite apelsinklyftor och apelsinskal. I en tankebubbla ser vi en blå himmel med moln där det flyger tre fåglar. Det ger en tydlig bild av en kreativ tjej som inte är jättebra på att hålla ordning omkring sig. Men som kan vara både glad och kreativ om hon får möjlighet till det.
De svartvita bilderna i boken visar Alice i olika miljöer och situationer med fokus på känslouttryck, och förstärker det som texten berättar.

I slutet av boken finns ett par sidor med tips och råd om hur man skapar struktur i vardagen och underlättar för ett barn som har ADHD.
När jag varit ute på skolbesök har jag ofta mött barn med svårigheter att koncentrera sig och lyssna, barn som har svårt att sitta still. Boken ger mig bra tips på hur jag genom att skapa mer struktur och vara ännu mer tydlig, kan hjälpa dessa barn.

Jag tyckte boken var spännande och välskriven och tror att både barn och vuxna kan ha glädje och nytta av den.
/Annika Rockström