tisdag 22 april 2014

Ris, ros och beundrarbrev – om recensioner



Som ny författare håller man ögonen öppna efter recensioner av ens böcker. Jag bävade inför mina första, men hade tur. Så mycket tur att jag faktiskt började slappna av. Ända tills nyligen … 

För några veckor sedan blev jag delvis sågad, om inte jäms med fotknölarna så åtminstone någonstans i nivå med lårbenshalsen. Mina förlagskollegor försökte trösta mig. 

”Men så dålig var recensionen inte”, sa de. ”Och förresten publicerades den på en blogg som drivs av ett gäng icke namngivna bokfantaster, hur seriöst är det?” sa de.

Nej, så dålig var inte recensionen, det höll jag motvilligt med om. Den tog sig i slutet, precis som recensenten menade att min bok gör. Jag konstaterade dock att kritik svider mer än positiva ord värmer, åtminstone för stunden.


Det där med att det ”bara” var en icke namngiven bokbloggare höll jag vid närmare eftertanke däremot inte med om. Alla läsare är lika viktiga. Visst smäller det högt med en fin recension på en kultursida, men alla läsare har rätt till en åsikt och det är ju inte först och främst till recensenter som böckerna vänder sig.

Detta stod klart någon dag senare. Då fick jag nämligen mitt allra första beundrarbrev, komponerat av en 10-årig läsare, adresserat till en namne i Vallentuna och eftersänt till mig. Enligt denna läsare var jag världens bästa författare och om det någonsin blev film av mina böcker ville hen gärna spela en av huvudrollerna.

Jag konstaterar följande:
Smaken som bekant delad. Ingen kan räkna med att älskas av alla.
Kritik svider oavsett hur stålsatt man är.
Ett brev från en beundrare smäller högre än vilken recension som helst.

Med detta sagt är ni välkomna att läsa en av de senaste recensionerna på min egen blogg Bokhemligheter, som jag driver tillsammans med en god vän, Jeanette Palm. Där recenserar vi böcker för mellanåldern 9-12 år. Vi är inga erfarna recensenter och även om vi båda har utbildning i språk och litteratur handlar det till syvende och sist mest om personligt tyckande. En röst bland flera andra.

/Åsa Öhnell




Inga kommentarer: