måndag 24 mars 2014

Författarintervju med Ellie Lind

Berätta lite om din bok.

Boken jag har skrivit handlar om trollet Jens och hans vänner i Trollhult. Han är på väg till sin kompis Mona. Tillsammans ska de blanda chokladdryck, så Jens behöver gå till Geta-Per och hämta mjölk. Hos Geta-Per och Ellen får han chansen att lära sig hur man mjölkar en get. Allt går dock på tok och Geta-Per hamnar på marken och lyckas inte komma upp. Jens behöver då klättra upp i det högsta trädet i Trollhult, Trädet där ekot bor. Det är ett träd som används när trollen har problem och behöver kontakta varandra. Trädet är högt och Jens får samla mod för att klättra hela vägen upp. En tjuvaktig skata ser sin chans och ger sig på Jens. Skatan tar tag i Jens ring i örat och flyger iväg med honom. Till sist lyckas Jens klättra hela vägen upp. Han ropar ut ett meddelande som ekar över hela Trollhult. Geta-Per, Ellen och Jens får den hjälp de behöver.

Fanns det någon viktig inspirationskälla eller förebild?

Sagan kom till mig under en sensommardag då jag varit ifrån den svenska naturen under en längre
utlandsvistelse. Jag hade saknat den svenska naturen och när jag satt mitt i den kändes den så
magiskt levande. Det var Jens som kom till mig och berättade sina äventyr och jag skrev ner allt
han sa. Så naturen och det som gömmer sig där i är min största inspirationskälla. Men självklart
finns båda mina barn och deras vänner och min egen barndom med och påverkar berättelsen.
Först ville jag behålla sagorna för mig själv, men så kände jag en sådan oerhörd tacksamhet
över att få vara del av sagorna och ville dela med mig. Det blev både en E-bok, tryckt bok och en
ljudbok.

Hur tänkte du kring illustrationerna i boken? Hur kom du i kontakt med illustratören?

Först ville jag måla bilderna själv, men insåg snart att det inte var en bra idé. Då pratade jag med ett par konstnärsvänner och det tog några månader innan jag kom i kontakt med en som jag tyckte passade. Tyvärr blev hon sjuk och jag fick leta vidare. Till sist hittade jag Camilla som fick ta över karaktärerna Jens, Mona och Ellen. Hon förändrade och gjorde dem till sina egna och skapade sen alla andra troll i trollhult.

Berätta om något du drömmer om att få göra.

Jag drömmer om att få sätta upp en pjäs av Jens och Trädet där ekot bor. Om en stor salong med
förväntansfulla barn, som inspirerade tar med sig sagan till dagis och sätter upp sin egen pjäs. Jag
drömmer också om att få göra en tecknad film av Jens.

Inga kommentarer: